Muziekvereniging Salland Nieuws 2015 Home Orkesten Muzieklessen Agenda Nieuws Foto's Vereniging Contact Muziekvereniging Salland  :  mail@muziekverenigingsalland.nl

Eindejaarsmis ST Nicolaaskerk Lierderholthuis l 31 december l

Tijdens de oudejaarsmis in de ST Nicolaaskerk van Lierderholthuis zorgden het gemengd koor samen met diverse leven van de fanfare voor de muzikale invulling van de mis.

Kerstmarkt Heino l 20 december l

De Heinose Winkeliersvereniging hield op zondag 20 december haar jaarlijkse kerstmarkt in het centrum van Heino. Een kleine groep leden van de fanfare zorgde voor de muzikale invulling.

Kerstconcert ST Nicolaaskerk Lierderholthuis l 20 december l

Tijdens de vierde zondag van de advent wordt er traditiegetrouw door de fanfare haar jaarlijkse kerstconcert gegeven in de ST Nicolaaskerk van Lierderholthuis. Na afloop van de mis was er een heerlijke kop chocolademelk voor de kerkgangers. Kerstmarkt Wijhe l 19 december l De Algemene Wijhese Ondernemersvereniging hield op zaterdag 19 december haar jaarlijkse kerstmarkt in het centrum van Wijhe. In diverse kraampjes presenteerde plaatselijke ondernemers, horeca en verenigingen zich aan de bezoekers. Daarnaast waren er diverse activiteiten zoals een levende kerststal en een kerstconcert in de kerk. Muziekvereniging Salland speelde met een kleine bezetting sfeervolle kerstmuziek op diverse plekken van de kerstmarkt. Optreden Sinterklaas drumjeugd l 4 december l  Op vrijdag 4 december speelden enkele slagwerkleerlingen voor Sinterklaas. Zowel Sinterklaas als de pieten waren onder de indruk van het optreden. A-diploma voor Jasper l 21 november l  Zaterdag 21 november was een spannende dag voor Jasper, het praktijkexamen A werd afgenomen. Jasper is geslaagd voor zijn praktijkexamen bugel. Bijdrage Coöperatiefonds Rabobank Salland € 3.000,- l 18 november l  Op woensdag 18 november ontving Muziekvereniging Salland € 3.000,- van het Coöperatiefonds van de Rabobank. Met deze bijdrage schaft de muziekvereniging diverse instrumenten aan. Door de enorme groei die de vereniging de afgelopen jaren heeft meegemaakt, is er een tekort ontstaan aan instrumenten. Het Coöperatiefonds richt zich met name op eenmalige investeringen in projecten waarvan men langdurig profijt heeft. Rabobank Salland geeft met een eenmalige bijdrage uit het Coöperatiefonds lokale initiatieven een extra ondersteuning. Sinterklaasoptocht Lierderholthuis l 14 november l  Nadat Sinterklaas op zaterdag 14 november was aangekomen in Meppel vervolgde hij zijn weg naar Lierderholthuis. De drumband en fanfare liepen tijdens de feestelijke stoet door het dorp voorop. Vervolgens werd er bij Café d’Olde Wettering nog gespeeld voor Sinterklaas. Vervolgens ging de hele stoet naar het Dorpshuis om daar te genieten van het programma. Oud ijzeractie l 24 oktober l  ‘s Ochtends vroeg vertrokken diverse leden en vrijwilligers met trekkers en wagens om het oude ijzer in Lierderholthuis en omgeving op te halen. Naast de oud ijzeractie in het voor- en najaar is het mogelijk om het hele jaar het oude ijzer te schenken aan de muziekvereniging. Bij Jansen Wijhe staat een container van de muziekvereniging waar het oud ijzer in gedeponeerd kan worden. U kunt deze container herkennen aan het bord van de muziekvereniging. Schoonmaak Dorpshuis l 3 oktober l Op zaterdag 3 oktober werd het Dorpshuis van buiten en binnen weer grondig schoongemaakt. Alle vaste gebruikers van het Dorpshuis leverden hier een bijdrage aan. Muziekvereniging Salland neemt traditioneel de buitenkant van het dorpshuis voor haar rekening. Concert collegebezoek l 16 september l  Op woensdag 16 september kwam het voltallige college op bezoek in Lierderholthuis. Het college kreeg een rondleiding door het dorpshuis, waar op dat moment nog Sportfit bezig was, de kickboksgroep gaf een demo en de jeugdsoos vertelde wat over hun activiteiten. Muziekvereniging Salland zorgde voor een muzikale invulling tijdens het collegebezoek aan het Dorpshuis.

Feestmiddag l 13 september l

Tijdens de jaarlijkse feestmiddag, georganiseerd door de drumband, stond er een actief programma op de leden te wachten. Na diverse races met karts was het tijd voor midgetgolfen. Na afloop stond er een barbecue te wachten op het erf van de familie Klink. Flashmob drumband Pompdagen Heino l 20 augustus l  Na maanden van repeteren in het diepste geheim was het donderdag 20 augustus zo ver, de flashmob tijdens de Pomopdagen in Heino. De drumband verzorgde de start van de flashmob in zowel de gemeentetuin als bij de Baron. Dit werd gedaan door op vuilnisbakken te spelen waarna vervolgens het nummer year of summer van Wildstylez Feat. Niels Geusebroek in werd gezet. Naast de drumband deden tientallen personen uit Heino en omgeving mee aan de flashmop. Start repetitie l 20 augustus l  Op donderdag 20 augustus startte de repetities weer voor de drumband en fanfare. Bosfeest Lierderholthuis l 15 augustus l  Op zaterdag 15 augustus leverde de muziekvereniging diverse vrijwilligers voor barwerkzaamheden aan het Bosfeest. Meer informatie over het Bosfeest is te vinden op hun website Zomerconcert Heeten l 6 juli l Maandag 6 juli sloot Fanfare St Caecilia uit Heeten het seizoen af met een zomerconcert. Op het terras van Reimink aan de Spanjaardsdijk werd een zomers concert gespeeld. Diverse leden van de fanfare van Muziekvereniging Salland speelden mee tijdens dit concert. Feestweekend Lierderholthuis l 3 - 5 juli l  Tijdens het feestweekend zorgde de muziekvereniging ervoor dat de barwerkzaamheden vlekkeloos verliepen. Een commissie binnen de vereniging regelt de feesttent, koopt drank in en zorgt ervoor dat alle benodigdheden voor de bar aanwezig zijn. Daarnaast zorgt het voor de inzet van barmedewerkers onder de eigen leden en diverse vrijwilligers. Daarnaast liepen de drumband en fanfare traditiegetrouw voorop tijdens de optocht door het dorp. De jeugd uit Lierderholthuis doet elk jaar zijn uiterste best om er het best versierd uit te zien tijdens deze optocht. Meer informatie over het Feestweekend is te vinden op de website van de Feestcommissie. Koffieconcert l 28 juni l  De muzikale afsluiter van het jaar wordt traditiegetrouw gedaan met een koffieconcert op het dorpsplein van Lierderholthuis. De diverse geleden van de vereniging presenteerden zich waarbij de aanwezigen konden genieten van een kop koffie. Bikers to The Music l 20 juni l De drumband speelde onderweg tijdens een prachtige fietstocht langs en over het water van de Vecht. Op diverse pauzepunten tijdens de fietstocht van 45 kilometer stonden divverse pauzepunten. Op deze pauzepunten waren muzikale optredens. De drumband van Muziekvereniging Salland stond op de dijk bij Dalfsen om daar de fietsers te voorzien van een muzikale verrassing. Workshop muziek l 3 juni l Voor jeugd welke altijd al eens uit hebben willen proberen om te drummen of te blazen, konden zich uitleven tijdens de workshop muziek. Anjer actie l 1 juni l Diverse leden gingen tussen 31 mei en 6 juni met de collectebus op pad om geld te verzamen voor cultuur en natuur in de regio. De Anjeractie is de jaarlijkse collecteweek van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Voorspeelavond l 28 mei l  Tijdens de jaarlijkse voorspeelavond lieten de lessers horen wat ze allemaal geleerd hadden op les. De AMV leerlingen, welke slechts 3 lessen hebben gehad, lieten al aardig van zich horen. Ook de fanfare, drumband en het opleidingsorkest ontkwamen hier niet aan. Open huis l 28 mei l  Tijdens een gezellig open huis konden belangstellen proberen om te drummen of te blazen en te ervaren hoe leuk het is om muziek te maken. Voor degene die de smaak te pakken hebben, of niet aanwezig konden zijn is er een workshop muziek op woensdag 3 juni a.s. om 13.45 uur in het Dorpshuis van Lierderholthuis. Serenade Hennie Lipman l 18 mei l  Hennie Lipman, lid van de vereniging, werd op maandag 18 mei 65 jaar. De vereniging verzorgde tijdens het feest een serenade. Daarnaast waren de leden uitgenodigd om de verjaardag, samen met Hennie te vieren. Concert Hemelvaartsdag l 14 mei l  Donderdagochtend verzamelden veel belangstellenden, uitgerust met verrekijkers en wandelschoenen, zich voor een wandeltocht door het Lierderbroek. Gidsen van de Weidevogelvereiniging Bezuiden de Vecht en het Lierderbroek namen de bezoekers mee door dit unieke natuurgebied, welke vol zit met weidevogels. Personen voor wie de wandeltocht dwars door de natuur te ver was, konden gebruik maken van een huifkar. Onderweg werd er nog gepauzeerd waar de lokale jager voor wat lekkers had gezorgd. Bij terugkomst stond er voor de wandelaars, kerkgangers en overige belangstellenden een gezamenlijk ontbijt klaar. Diverse leden van Muziekvereniging Salland zorgden voor de muzikale omlijsting tijdens het uitgebreide ontbijt. Aansluitend speelde theatergroep Plankgas het stuk ‘de vier vrouwen van Willem van Oranje’, waarmee de bezoekers werden meegenomen in de rijke geschiedenis die Nederland kent. Optocht Koningsdag l 27 april l  Traditiegetrouw wordt er tijdens Koningsdag in Laag-Zuthem voorop gelopen tijdens de optocht door het dorp. De jeugd uit het dorp had zijn best gedaan om het thema flitsend Laag- Zuthem’ uit te beelden. Radio Oost deed verslag van deze optocht. Na de optocht werd in de feesttent het feest officieel geopend door de burgemeester. Jaarlijkse uitvoering l 25 april l 20.00 uur In een bomvol Dorpshuis genoten de bezoekers van een spetterende uitvoering van Muziekvereniging Salland en St. Caecilia Heeten. Beide verenigingen hadden voor deze avond hun krachten gebundeld om de bezoekers een muzikale show te presenteren in het thema Night of the Lierderproms. Tijdens de aftrap van de avond speelden de drumbands en fanfares van beide verenigingen het nummer Don’t Stop Till you Get Enough van Michael Jackson. Gedurende de avond speelden beide fanfares gezamenlijk diverse nummers waarbij ‘Music’ en ‘Land of hope and glory’ niet mocht ontbreken in het thema. De drumbands van Lierderholthuis en Heeten zetten weer een swingende show neer waarbij ook de opleidingsjeugd van Lierderholthuis zich liet zien. Voor de pauze ontving Koen Lipman een speld voor zijn 25 jarig lidmaatschap bij de vereniging. Wethouder Hiemstra overhandigde Theo Kortstee en Hans Oosterwijk een vergulde penning en bijbehorend certificaat voor hun 50 jarig lidmaatschap bij de vereniging. Daarnaast ontving Theo een prachtig schilderij als aandenken voor zijn jarenlange inzet voor het verzorgen van de koffie in de pauzes van de repetities. Met de komst van het nieuwe Dorpshuis heeft Theo besloten om te stoppen met het verzorgen van de koffie in de pauze. Na de pauze werd er gestreden om de titel ‘Maestro van Lierderholthuis’. Het deelnemersveld bestond uit oma Metz, strenge Madeleine en sexy Paulien. Allen mochten de fanfare dirigeren op stukken van Joe Cocker, dit tot grote hilariteit van het publiek. Zo had oma Metz haar breinaalden meegenomen om het orkest te dirigeren. De gouden baton ging na een spannende strijd naar Paulien. Kennis maken met muziek l 15 april l Woensdag 15 april startte een enthousiaste groep leerlingen aan het muziekproject ‘kennismaken met muziek’. De leerlingen zullen gedurende de maanden april en mei kennis maken met diverse instrumenten zoals bugel, hoorn en slagwerk. Hart voor Salland groot succes l 14 april l Jaarlijks stelt de Rabobank via Hart voor Salland een deel van haar winst beschikbaar voor ondersteuning aan lokale (sport)verenigingen en maatschappelijke instanties. Dit jaar viel er € 140.000 te verdelingen over de verenigingen en stichtingen in Salland. De leden van de Rabobank konden in maart stemmen toekennen aan verenigingen en stichtingen die zij een warm hart toedragen. Op dinsdag 14 april was de finale avond waarbij de bedragen kenbaar werden gemaakt. Muziekvereniging Salland heeft maar liefst 91 stemmen opgehaald en hiermee maar liefst € 361,27 binnen gehaald. Een bedrag dat ten goede komt voor de aanschaf van nieuwe muziekinstrumenten. Bs de Linde een koffer vol met koper l 9 april l 13.15 uur Net als in Lierderholthuis deed de basisschool van Laag- Zuthema mee met het project “een kofferbak vol met koper”. Twee professionele docenten verzorgden een leuk en interactief muziekprogramma. Bs St Nicolaas een koffer vol met koper l 2 april l  Met de kofferbak vol met koperen instrumenten verzorgden twee professionele docenten een leuk en interactief muziekprogramma op de basisschool in Lierderholthuis. Wie krijgt er geluid uit een trompet en welke blaasinstrumenten zijn er allemaal? Serenade drumband l 28 maart l  De drumband gaf een swingende serenade voor dhr. Klik welke 50 jaar was geworden. Oud ijzeractie l 28 maart l  ‘s Ochtends vroeg vertrokken diverse leden en vrijwilligers om het oude ijzer in Lierderholthuis en omgeving op te halen. De traditionele pannenkoeken tussen de middag mochten uiteraard niet ontbreken. NL Doet l 21 maart l  Op 20 en 21 maart 2015 staken vele maatschappelijk betrokken Nederlanders de handen uit de mouwen tijdens NLdoet. Dit is de grootste vrijwilligersactie van Nederland, georganiseerd door het Oranje Fonds. Ook Muziekvereniging Salland stak de handen uit de mouwen om het muziekhok aan te pakken. Daarnaast werd het Dorpshuis van buiten weer helemaal schoon gemaakt. Naast de Muziekvereniging waren  de jeugdsoos en  Sportvereniging Lierderholthuis druk bezig in of rond het Dorpshuis in het kader van NLdoet. Voor alle vrijwilligers stond er tussen de middag een lekkere gehaktbal klaar. Kennis maken met muziek l 8 april - 20 mei l Zit je in groep 4 tot en met 7 van de basisschool en houd je van muziek? Vind je het leuk om te zingen, te spelen of te bewegen op muziek? Dan is dit iets voor jou! Muziekvereniging Salland biedt kinderen de mogelijkheid om kennis te maken met muziek. Er wordt natuurlijk veel gezongen en gespeeld maar je leert ook over maat, ritme, toonhoogte en instrumenten.  De lessen ‘kennismaken met muziek’ worden gegeven in groepsverband op de woensdagmiddag van 13.45 t/m 14.30 uur in het Dorpshuis van Lierderholthuis. De eerste les start op 8 april en de laatste is op 20 mei. Het complete lespakket wordt aangeboden voor slechts € 15,-. Lijkt het je leuk om deel te nemen aan de cursus, geef je dan snel op. Aanmelden kan als volgt: 1. Ga naar www.actiefsalland.nl 2. Klik aan de rechterkant op de button ‘Kennismaken met cultuur’ 3. Ga naar de activiteit van jouw keuze 4. Vul je gegevens in 5. Je ontvang een bevestigingsmail Ouderavond l 13 maart l Op vrijdag 13 maart was de jaarlijkse ouderavond. Tijdens deze avond werden de ouders bij gepraat over over de ontwikkeling van de vereniging. Daarnaast was er de gelegenheid tot het stellen van vragen. Hart voor Salland l 13 - 23 maart l Jaarlijks stelt de Rabobank via Hart voor Salland een deel van haar winst beschikbaar voor ondersteuning aan lokale (sport)verenigingen en maatschappelijke instanties. Leden van de Rabobank krijgen 5 stemmen die kunnen worden toegekend aan verenigingen en stichtingen die zij een warm hart toedragen. Zo kunnen de Rabobankleden ook op Muziekvereniging Salland stemmen. De vereniging heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Hierdoor is er een tekort aan diverse instrumenten ontstaan. Daarnaast is de vereniging het afgelopen jaar verhuist van de Kerkehoek naar het Dorpshuis waarover het over een eigen opslagruimte beschikt. De inrichting van deze opslagruimte vergt nog de nodige investeringen. Met uw stem zorgt u ervoor dat Muziekvereniging Salland nog jaren muzikaal actief is in Lierderholthuis, Heino, Laag- Zuthem en de wijde omgeving. De stemperiode is van 13 tot en met 23 maart 2015. Leden ontvangen een stemkaart met daarop een persoonlijke toegangscode. Stemmen kan via een speciale stemomgeving. Opening Basisschool Lierderholthuis l 19 februari l Op donderag 19 februari was de opening van de basisschool Sint Nicolaas in Lierderholthuis Directeur Age Jan maakte het spannend. Hij hand telefoon gehad uit Spanje! De uitnodiging had Sinterklaas ontvangen. Maar de bood was in onderhoud. En wat bleek; de reispiet had een vliegtuig geboekt. Met zwaailicht, helemaal vanaf Schiphol, kwamen Sinterklaas en Zwarte Piet aangereden. De fanfare van Muziekvereniging Salland begon spontaan Sinterklaasliederen te spelen. Carnavalsoptocht Vilsteren l 15 februari l  Om 13.30 uur begonnen de welbekende ‘rondjes om de kerk’ in Vilsteren. Prachtig versierde wagens legden in totaal 3 keer deze welbekende carnavalsroute af. Muziekvereniging Salland loopt de laatste jaren mee in deze gezellige optocht. Na afloop vond de prijsuitreiking plaats in de naastgelegen feesttent van de Piepenplassers. Carnavalsoptocht Heino l 14 februari Zoals elk jaar liep ook dit jaar muziekvereniging Salland voorop tijdens de carnavalsoptocht in Heino. Deze grote stoet, bestaande uit wagens, loopgroepen, een- en tweelingen trok weer door het winkelcentrum heen wat bekend staat om zijn grote opkomst aan toeschouwers.

Jaarvergadering l 30 januari l

Tijdens de jaarvergadering is er altijd een onderwerp waar de leden informatie over krijgen of actief mee aan de slag gaan. Vorig jaar vertelde onze instrumentenmaker over het onderhoud en reparatie van muziekinstrumenten. Dit jaar mochten de leden zich stuk bijten in een theorie A-examen muziek. Met het behalen van een A-examen door een leerling, mag het meespelen met de fanfare of drumband. Dit examen zorgde bij de leden voor de benodigde fronsende gezichten: “wat waren ook alweer de benamingen voor de afstand tussen noten?” en wat betekenden al die tempobenamingen ook alweer? Het resulteerde in de nodige hilariteit, maar ook bewustwording wat de leerlingen allemaal moeten kennen voor het behalen van dit diploma. Tijdens de vergadering voor de jeugd is vooral stil gestaan bij de muzieklessen en de aankomende activiteiten. Vervolgens was het de beurt aan de volwassenen om vervolgens onder het genot van een drankje nog na te praten en de opnames van de afgelopen uitvoering te bekijken.